Sommeren inneholdt utallige pushvarsler om nye ulykker på E39. Regjeringen må prioritere trafikksikkerheten på en av landets mest ulykkesutsatte veier.

Næringslivet i Agder har de siste årene hatt stor utvikling. Det grønne skiftet med batterifabrikk, biozinfabrikk og hydrogenproduksjon, har økt behovet for et godt veinett. Behovet for å utvikle veiene til næringsområdene og havnene, er stort.

Det er mye trafikk i byområdene, noe som fører til dårlig trafikksikkerhet, fremkommelighetsproblemer, barrierer og forurensing. For å løse dette må byene staten, fylkeskommunen og kommunene samarbeide. Et bedre kollektivtilbud og tilrettelegging av trafikksikre veier for syklende og gående er avgjørende for å få til et grønt skifte, som også er trafikksikkert for alle trafikanter.

Derfor er det svært kritisk at det blir gjort store kutt i samferdselsprosjekter i statsbudsjettet. Før valget ble det lovet at en rødgrønn regjering ikke skulle røre ny hovedvei mellom Kristiansand og Stavanger. Selv om strekningen mellom Kristiansand og Mandal nå er på plass, er det helt avgjørende å også bygge ferdig mellom Mandal og Lyngdal. Å utsette utbyggingen av denne strekningen er å utsette mange menneskeliv for fare.

Trygge veier knytter fylket vårt sammen. Det er viktig for yrkessjåførene som leverer varer og tjenester fra aust til vest, og for alle pendlende arbeidstakere i fylket. Ikke minst er det helt avgjørende for trafikksikkerheten.

Viktigst av alt er nye veier viktig for dem som vil raskere frem og tryggere hjem.

Oda Oline Omdal & Mikkel Røed Nesse, ungdomskandidater for Agder Unge Høyre