Regjeringen har møtt massiv motstand særlig fra laksenæringen for deres forslag om å innføre en grunnrenteskatt. Prinsippet innebærer at det offentlige skal ha sin del av profitten når det åpnes for en eksklusiv tilgang til en felles naturressurs, i dette tilfellet dreier det seg om lokaliteter i sjøen.

Det er ikke prinsippet i seg selv det strides om, men innretningen på skatten, hvilken kilopris på laksen som skal legges til grunn. Prinsippet om det offentlige skal ha sin rettmessige del når privatøkonomiske interesser nyttiggjør seg vår alles utmark, må også gjelde ved annen bruk i sjøen enn laksemerder.

Naturvernforbundet møter saker der det er relevant å arbeide for en kompensasjonsordning for privat bruk av sjøarealer. Forholdet kan illustreres med pågående hytteplaner på Austadhalvøya i Lyngdal.

En av disse er «Kråkestøl / Prestjordstranda» der planforslaget forutsetter 84 fritidsboliger med tilhørende småbåthavnanlegg over et sjøareal på 8 daa for 90 båtplasser. En realisering av anlegget i Rosfjorden vil innebære at allmenne interesser blir berørt ved at muligheten for båtbruk og fiske opphører der båthavna etter planene skal etableres.

Dette kan tenkes kompensert på flere måter. En mulighet kan være å fordele båtplassleien mellom det offentlige og utbygger, men en bedre måte kan være å fastsette en skjønnspris pr daa beslaglagt sjøareal for en årlig avgift. Det vil fange opp også annen privat bruk av vår felles natur, eksempelvis andre produksjonsanlegg enn laks som skjell og tang / tare. For å støtte etablering av slik mer miljøvennlig virksomhet, bør tidsavgrenset avgiftsfritak være mulig.

En realisering av anlegget i Rosfjorden vil innebære at allmenne interesser blir berørt.

Det er i dag ikke lovhjemmel for det offentlige til å pålegge private interessenter en økonomisk kompensasjon for bruk av vår felles blå natur. Det må hjemles i lov, for eksempel gjennom et tillegg til plan- og bygningsloven. Og et kommunalt naturfond, kan være en god anvendelse av midlene uten at det her skal utdypes videre. Først må avgiften forankres i lov og det kan være en oppgave for våre stortingsrepresentanter fra Agder å hjelpe til med.

Peder Johan Pedersen, fylkesleder i Naturvernforbundet i Agder