Jeg henvender meg til dere som en bekymret innbygger i Farsund kommune for å uttrykke mine alvorlige bekymringer angående den planlagte omgjøringen av bruksområdet fra næring til både næring og bolig ved Farsund senter AS på Listerveien. Jeg setter stor pris på deres innsats for å forstå og ivareta interessene til alle innbyggerne i vårt samfunn, og jeg håper dere vil vurdere nøye de følgende argumentene før dere tar en beslutning angående dette prosjektet.

1. Trafikkbelastning og sikkerhet

Det er bekymringsfullt at det planlagte byggeprosjektet på 50 leiligheter vil føre til økt trafikk på allerede belastede veier med dårlig sikt. Nå som Farsund Senter har ekspandert og vil motta varelevering og kundetrafikk for Apotek, Pizzabaker, Kiwi og Price, vil trafikken trolig øke ytterligere. Dette vil inkluderer tilhørende biler til de som skal bo i de nye leilighetene. Denne trafikkøkningen kan skape enda mer utfordrende trafikksituasjoner i området og true sikkerheten til både bilister, syklister og fotgjengere.

Spørsmål til politikerne:

Vil dere gjennomføre grundige trafikkanalyser og sikkerhetsvurderinger før dere tar en beslutning angående omgjøringen av bruksområdet?

Plasseringen av lekeplassen i planen for Farsund senter - mellom varelevering, kildesortering og parkering - er allerede uheldig, støyete og farlig for barn som skal leke og ferdes der, mener Helene Sundt, som selv har laget illustrasjon for å vise hva hun mener. Foto: Helene Sundt

2. Lekeplass plassert feil

Plasseringen av lekeplassen mellom varelevering, kildesortering og parkering er allerede uheldig, støyete og farlig for barn som skal leke og ferdes der. Denne situasjonen må sees i lys ekspansjonen av Farsund Senter og den hyppigere vareleveringen til Apotek, Kiwi, Price og Pizzabakeren. Støy- og trafikknivået er høyt, noe som ikke bare påvirker barnas trivsel, men også deres sikkerhet.  I tillegg må vi ta med den farlige overgangen ned bakken fra Løkkeveien over til lekeplassen, hvor det er dårlig sikt for biler og for de barn som skal ferdes ned bakken for å leke. Dette understreker viktigheten av å ta hensyn til sikkerheten til våre barn og ungdommer når vi planlegger utviklingen av vårt nærmiljø. Å legge til rette for en trygg og bekymringsløs oppvekst er en felles plikt som vi alle deler. Som samfunn bør vi strebe etter å gi barna våre trygge og egnede lekeområder der de kan utfolde seg uten risiko for skader.

Spørsmål til politikerne:

Med tanke på de nevnte bekymringene om lekeplassens plassering ved varelevering og den farlige overgangen, vil dere vurdere å gjennomføre en grundig sikkerhetsvurdering og trafikkanalyse før dere tar en beslutning angående omgjøringen av bruksområdet?

Kan dere forsikre oss om at sikkerheten til våre barn vil være førsteprioritet i denne saken?

Vil det bli lagt frem en plan for utbedring av overgangen til lekeplassen for å sikre trygg ferdsel?

Vil det bli vurdert tiltak som en egnet møteplass eller aktivitetsområde for ungdommer for å fremme et sunt og inkluderende fellesskap?

Hvordan planlegger politikerne/utbyggeren å håndtere støynivået og trafikksikkerheten for barna som skal leke på denne plassen og ferdes til og fra, spesielt med tanke på den økte vareleveringen og trafikken fra de nærliggende virksomhetene?

Kan dere forsikre oss om at sikkerheten til våre barn vil være førsteprioritet i denne saken?

3. Sonestabilitet

Endringer i nabolaget som kan påvirke eiendomsverdier negativt, kan også skape usikkerhet blant boligeiere og potensielle kjøpere når det gjelder fremtidige utviklinger i området. Det er viktig å bevare eiendomsverdiene og forutsigbarheten for alle innbyggere i nabolaget. Flere eiendommer blir berørt i forhold til tap av utsikt mot fjorden. Administrasjonen har også merket seg at den totale byggehøyden i planforslaget overskrider lokale kvotebestemmelser.

Vil også legge fram den totale byggehøyden som også har blitt bemerket av administrasjonen «detaljregulering av Listerveien 31, 40, 42 og del av 44 GNR./BNR. 1/443, 451, 453 og del av fem 455» hvor kvote høyde Øvre gesims/^ skal ikke overstige kote 20,5. Begge planet har maksimalt samme antall etasje, fem. Forskjellen i høyden over havet på 2,5 meter skyldes at de to laveste etasjen i dette planforslaget har økt takhøyde grunnet eksisterende næringsvirksomhet.

Administrasjonen mener planforslaget hjemler for stor byggehøyde i forhold til omgivelser, eksisterende småhusbebyggelse og til tilgrensende plan. Administrasjonen mener at det legges opp til for mange boenheter i forhold til tilgjengelig uteareal. administrasjonen mener planens byggehøyde bør reduseres med en hel etasje samt en reduksjon i muligheter og størrelse på oppløft i hjørnet mot sydvest. Dette vil medføre en reduksjon i antall boenheter, noe som medfører at forholdet mellom planforslagets boligmasse og avsatt uteareal bli bedre.

Vi mener sterkt at ved å senke byggehøyden og redusere antall boenheter i dette planforslaget vil nabolaget og sikkerheten bli bedre ivaretatt.

Spørsmål til politikerene:

Hvordan planlegger politikerne å ta hensyn til disse bekymringene og eventuelt redusere høyden og boenhetene for å sikre at utviklingen er mer i tråd med lokale reguleringer og nabolagets behov?

Vil dere vurdere tiltak for å beskytte interessene til nåværende og fremtidige boligeiere?

Jeg ber dere grundig vurdere disse argumentene og deres potensielle innvirkning på vårt nærområde før dere tar en beslutning angående omgjøringen av bruksområdet. Jeg oppfordrer også til å søke etter alternative løsninger som kan balansere utviklingsmålene med hensynet til trafikksikkerhet, trygge lekeområder for barn og stabiliteten i nabolaget.

Takk for deres oppmerksomhet, jeg ser frem til å høre deres respons og handlinger angående disse bekymringene.

Med vennlig hilsen

Helene Sundt