Farsund Høyre er og vil fortsatt være et tydelig skolepolitisk parti. I dagens samfunn, også lokalt, ser vi mer enn noen gang verdien av å skape et trygt og forutsigbart læringsmiljø i vår grunnskole. Dette er kommunens ansvar og derved også politikernes ansvar for å tilse at læringsmiljøet i vår kommune gir våre elever en god mestringsopplevelse, og gir våre elever en trygg sosial arena å utvikle seg i.

Et godt læringsmiljø skapes når elevene, foreldrene, skolen og kommunen enes om faste rutiner og standarder som alle parter må ta ansvar for, overholde og respektere. Med «slik har vi det/gjør vi på vår skole», vil fra dag en, når elevene begynner på skolen, forebygge mange unødige konflikter og gir elevene, foreldrene og ansatte forutsigbare rammer til å kunne utvikle et læringsmiljø elevene kan vokse i. Dette vil være at godt og trygt utgangspunkt for å utvikle den gode dialogen mellom elev og lærer, elev og andre ansatte, lærer og foreldre, enhetsleder og foreldre og de ansatte seg imellom.

Farsund Høyre vil derfor jobbe for:

- at elevenes krav på tilpasset undervisning i hele skoleløpet overholdes, med ekstra fokus på lese – og skrivevansker (her inkluderes også dysleksi). Alle lærere må ha kunnskap innen dette fagområdet, da alle lærere møter denne elevgruppen i undervisningen.

- at skolene har utarbeidet/utarbeider tydelige retningslinjer for hvordan de skal håndtere uønsket adferd som forstyrrer/ødelegger elevenes læringsmiljø.

- at skolen/kommunen utarbeider gode rutiner på hvilke konsekvenser vold, ødeleggelse av skolens bygninger og eiendeler vil utløse.

- at skolene oppfordres til å bygge opp en pedagogisk ideologi som er kjent for elevene og foreldre som da skal ligge i bunnen for et inkluderende lekemiljø, en inkluderende sosiale samværsformer.

Farsund Høyre ser at med å sette slike mål må vi:

- se på ledelsesstrukturen i skolen og eventuelt styrke den.

- se på rutinene og de standarder som skolen har utarbeidet for å kunne håndtere pedagogiske og sosiale utfordringer.

- se på skolens kompetanse innen lese og skrivevansker og lærernes kompetanse innen basisfagene både på småskoletrinnet, mellomtrinnet og i ungdomsskolen.

- se på elevenes medvirkning til å ta del i deres tilbud innen dybdelære for derved å øke elevenes motivasjon.

- se på overgangsrutinene ved barnehage – skole, barneskole- ungdomsskole, ungdomsskole- videregående skole hvor god overlevering av informasjon skal legge føringer på elevenes individuelle undervisningstilbud. Ved overgangen ungdomsskole – videregående skole vil et nært samarbeid med karriereveileder/rådgiver, kontaktlærer, eleven og foreldre være nyttig for elevenes skolevalg videre. Derfor vil Farsund Høyre at ungdomsskolene har fagkompetanse innen karriereveiledning og avsetter tid til dette arbeidet.

- se på muligheter til å utvikle lokale fagtilbud tilpasset vårt lokale næringsliv, invitere det lokale næringslivet til et nært samarbeid med ungdomsskolene. Dette for å gi elevene muligheter til annen form for mestring, og ikke minst for deres valg av en videre skolegang som vårt lokale næringsliv vil kunne dra nytte av (Høyre vil i utgangspunktet gjennomføre en etterlengtet ny ungdomsskolereform, noe som denne regjeringen gikk imot).

I Høyres program vil velgerne finne en bredere utdypning av vår politikk

7. listekandidat Inger Stray Jensen

Farsund Høyre