Positiv oppmerksomhet

Hvert år deler Innovasjon Norge ut Reiselivsprisen til en person, bedrift eller nettverk som har introdusert en nyskapende reiselivsopplevelse eller videreutviklet en eksisterende reiselivsopplevelse på en innovativ måte. Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen delte ut prisen på vegne av Innovasjon Norge. Langt fra overraskende gikk prisen til restauranten Under.

I juryens begrunnelse heter det:

«Under er et unikt prosjekt både nasjonalt og internasjonalt. Oppmerksomheten rundt restauranten nasjonalt og ikke minst internasjonalt har vært med å sette Lindesnesregionen og Sørlandet på kartet. Kombinasjonen av arkitektur, mat og havforskning gjør at interessen for Under treffer på tvers av bransjer og skaper oppmerksomhet på arenaer restauranter vanligvis ikke synes. Gjennomgående bruk av lokale leverandører i alle ledd er et eksempel til etterfølgelse. Under er en verdig vinner av reiselivsprisen 2019.»

I august lanserte Time Magazine en spesialutgave dedikert til de 100 beste stedene i verden i 2019. På forsiden figurerer den norske undervannsrestauranten Under på Båly i Lindesnes, sammen med flere populære internasjonale destinasjoner. CNN, Washington Post i den ene enden, Playboy i den andre enden og snaue 1000 andre internasjonale medier har omtalt Under.

70-millionersrestauranten har tatt verden med storm siden ideen ble lansert for tre år siden, og etter åpningen 20. mars i år har Under forsterket sin posisjon som det definitive reisemålet blant en kjøpesterk gruppe mennesker. Et samlet Sørlandet høster fruktene den positive oppmerksomheten gir landsdelen.

Les hele saken med abonnement