Byer truet som sentrum

Kundene handler det meste over mobiltelefon, og sofaen er de tradisjonelle butikkenes største konkurrent. Det hjelper verken om det er små lokale butikker eller om butikkene ligger samlet på et stort senter. Mobilhandel endrer sammensetningen av næringsvirksomheten i gatene til Farsund og Lyngdal. Selv om både Amfisenteret i Farsund er fornøyd og Handelsparken i Lyngdal jubler, er virkeligheten truende. Fædrelandsvennen refererte nylig fra et temamøte i Kristiansand om truslene eller mulighetene for Kvadraturen, byens gamle sentrum. Før handlet kunder i fysiske butikker fordi de måtte, nå handler kundene i butikker fordi de vil ha en opplevelse som de ikke finner på nett. Da handler butikkdrift om mer enn hard valuta.

For Listerregionen handler fremtiden om å forandre utkanten til en forkant. Ordfører Arnt Abrahamsen er gjenvalgt som leder for Listerrådet og sier i et intervju at «i må sørge for at nye E39 ikke blir en «kjør forbi Lister-vei». Samarbeidet mellom de seks kommunene vil bli viktigere og viktigere i tiden fremover; vi er nødt til å stå tettere sammen.» Regiontankegangen blir ekstremt viktig og nye, innovative tanker må ikke blokkeres av gammeldags tankegods om liv i små butikker på alle hjørner. Direktør for faghandel i bransjeorganisasjonen Virke, Bror William Stende understreket i møtet i Kristiansand et eksempel på det er mobiltelefonen som er framtida handelsverktøy: «Kunden er blitt digital, og konkurransen er global. I USA har 60 prosent av Ikeas kunder aldri satt sine bein i et fysisk varehus»

Virke opplyser at siden 2008 er andelen fysiske butikker redusert med ti prosent, men fortsatt foregår 85 prosent av handelen i fysiske butikker. De lokale eksemplene fra Farsund og Lyngdal er gode eksempler på at virkeligheten er nyansert. Kundene vil ha en miks av opplevelser, menneskelig service og mobil handel. Ulempen er at lojaliteten til andre enn seg selv forsvinner. Der ligger trusselen for byene som handelssentrum.

Les hele saken med abonnement