«Apokalypsen i form av den konstante endringen i handlevaner pågår nå»

Stortingspolitiker Ingunn Foss (H) mener kundene må bli flinkere til å handle lokalt enn via nettet for å opprettholde levende bysentrum. Gjennom den rivende teknologiske utviklingen de siste femten åreneinnen netthandel, er det mange både her til lands og i utlandet som frykter at fysisk handling i by- eller bygdesentrum og kjøpesenter kan forsvinne helt om få år. I så forskjellige land som USA og Danmark kjøpesentere og bydeler blitt lagt ned fordi mange kunder foretrekker å handle via nettportaler. Nå frykter flere politikere på Stortinget at det kan bli tilsvarende situasjoner innen den norske handelsnæringen. Stortingsmeldingen «Når kunden er alltid på nett» skal behandles i nærmeste fremtid uten at det får større konsekvenser enn bekymringer for et endret marked.

DET BETYR at handelsbransjen har knalltøffe kår, og at det rammer også de store kjøpesenterne. Kundene sitter hjemme i sofaen og handler på nett. På åtte år har én av ti norske butikker lagt ned. Lave priser, stort utvalg og tilgjengelighet er noen av grunnene til at folk heller handler på nett. Fra 2011 til 2017 steg den utenlandske netthandelen med formidable 281 prosent, mens norsk netthandel hadde en økning på 101 prosent. Til sammenligning hadde fysiske butikker i Norge en vekst på 17 prosent i samme periode, opplyser fagorganisasjonen Virke.

FAGSJEF for handel i NHO service og handel, Leif Bache-Mathiesen, mener det er avgjørende for handelssentere å satse på opplevelser. Kundenes lojalitet kommer når de får flere opplevelser enn kun gleden av varen de kjøper. Handelen er en viktig bidragsyter til norsk økonomi. Nesten 380.000 personer, det vil si 13 prosent av alle sysselsatte i Norge, jobber i handelen som også er en viktig inkluderings- og læringsarena for folk som skal inn i arbeidslivet.

GRENSEHANDELALLIANSEN, som består av Handel og Kontor, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel og Virke Handel, krevde moms på all netthandel. I dag slipper du å betale moms på varer som koster 350 kroner eller mindre når du handler i utenlandske nettbutikker. Det går ut over både norsk varehandel og industri. Grensen på 350 kroner ble innført i 2015. I fjor mottok Posten 15 millioner pakker fra Kina, nesten alle med en verdi under 100 kroner. Grensen på 350 kroner for netthandel skal fjernes, men først fra 1. januar 2020.

NÅR DE STORE kjedene på handlesenterne sliter, er det et varsku om at endringene er store og omfattende. Kundene kan kjøpe alt fra sko og sykler, klær og kjøleskap, madrasser og mat og få det levert på døra. Fra alle verdenshjørner. Den tradisjonelle handelsnæringen har forhåndsvarslet apokalypsen er på vei om trenden fortsetter. Det er litt sent, for apokalypsen i form av den konstante endringen i handlevaner pågår nå. Kundene må samtidig huske at handlevanene har en direkte konsekvens. Tomme lokaler i Gågata og et mørkere handelssentrum er et av utfallene. Samtidig skaper netthandel nye arbeidsplasser over hele landet. Skal tradisjonelle bysentrum fylles opp må kundene slutte å handle på Zalando og Amazon, for eksempel. Og det skjer ikke.

Les hele saken med abonnement