– Jeg får gjerne 20 henvendelser på en kveld. Det kan være helt vilt, spesielt hvis det er få som kjører, sier 19 år gamle «Malin».

Vi møter henne i Vanse, på «Gaza» - stripen der sjåførene møtes. Det er første lørdag etter 17. mai. Regnet er borte, sola titter frem og bærer bud om en fin aften for en bytur.

– Jeg håper det blir litt trøkk i kveld. Så langt vet jeg om en stor bursdagsfest og følger ellers med på snap hvor det skjer noe, sier «Malin».

Jeg har iallfall tjent 25.000 kroner på det året siden jeg fikk lappen. Det meste jeg har tjent på en kveld er 9.500 kroner.

Mange sjåfører har faste møtesteder. Da blir det litt røyking og prating. "Malin" røyker kun på sine kjørekvelder. Foto: Vidar Falkum
"Malin" har dratt inn minst 25.000 kroner på kjøringen siden hun fikk lappen i fjor. Foto: Vidar Falkum

Klokken er halv åtte og det er en halvtime siden hun postet «Kjører i kveld» sammen med telefonnummeret sitt på en av facebookgruppene der sjåfører annonserer sin tjeneste overfor potensielle passasjerer. Så langt har hun ikke fått napp.

– Jeg kjører for å tjene penger. Det er ikke all verdens å tjene som lærling, og det er greit med litt ekstra cash. Spesielt nå som jeg just har flyttet for meg selv, sier hun.

«Malin» startet «vennekjøringen» rett etter at hun tok sertifikatet i fjor vår.

– Jeg har iallfall tjent 25.000 kroner på det året siden jeg fikk lappen. Det meste jeg har tjent på en kveld er 9.500 kroner. Det var under streetdansen i fjor. Under øl- og spadserlaget dro jeg inn 5.000. Men begge gangene måtte jeg kjøre til klokken seks om morgenen.

Mange privatbiler transporterer folk til og fra byen i løpet av kvelden og natta. Her fra Farsund sentrum forrige lørdag. Foto: Vidar Falkum

I LØPET AV DET SISTE halvåret har Lister kartlagt rundt 60 sjåfører og om lag 40 passasjerer som har gjort seg til kjenne i en eller flere av facebookgruppene der det annonseres med kjøring i Lister-regionen. Det er nesten utelukkende unge sjåfører, gjerne folk fra 18 til 21 år. Omtrent hver fjerde av dem er jenter.

– Jeg har venner som driver på med dette hele tiden. De kjører hver eneste helg, sier 18 år gamle «Johanne».

Selv kjører hun relativt sjeldent.

– Jeg klarer bare ikke å ta betalt og ender opp med å kjøre gratis. Men det gjør meg ikke noe, da har jeg en unnskyldning for å slippe å gå ut selv.

Når hun av og til går ut, sitter «Johanne» ofte på med hva hun kaller for «vennesjåførene».

– Når jeg går inn på facebooksiden og ser hvem som kjører, går jeg automatisk etter folk jeg vet hvem er eller har hørt er sikre. Man kjører jo med uerfarne sjåfører, og jeg vil ikke risikere å havne i en bilulykke.

«Malin» kjenner til en del sjåfører som kjører stygt, og tror de vil tape på det i lengden.

– Jeg kjører alltid fint og rolig når jeg har tur, og har fått et godt rykte blant de eldre. Det gjør at de ringer meg selv når jeg ikke har lagt ut noe.

Det er blitt stadig mer utbredt å avtale kjøring via sosiale medier. Foto: Vidar Falkum

FÅ AV DE ELDRE ringer «Malin» denne lørdagen. Det er stille. Hun henger på «Gaza» med noen av de andre sjåførene. De røyker (i bilen), spiller musikk og prater.

– Det er veldig sosialt å kjøre, jeg kjeder meg aldri. Mellom turene stiller jeg meg opp her og treffer de andre. Vi kan være 10 til 15 sjåfører på en kveld, det kommer an på hva som skjer og hvordan været er, sier «Malin».

Penger er i omløp når folk er på byen. Hos noen sitter dem løst, hos andre ikke.

– Jeg og en venninne kjørte tre gamle menn fra Lyngdal til langt oppi gokk. De ville ikke betale for seg, begynte å krangle og var ekle i språket. De stakk fra bilen uten å betale for dieselen en gang, sier 19-åringen.

Hun eier sin egen bil og bruker gjerne en halv tank med diesel på en kjørekveld.

– De fleste er greie og mange betaler veldig masse uten at jeg spør. Det er gjerne menn oppi 50- og 60-årene som gjerne gir tre ganger så mye som jeg har tenkt. En gang fikk jeg en tusenlapp for en tur som tok tre minutter.

– Jeg kjørte en fra Rosfjord til karosserisletta og fikk 500 kroner. Voksne folk er gull, innskyter en av de andre sjåførene på «Gaza».

«Malin» forteller om en venninne som kjørte inn 10.000 kroner for å svi pengene av på en tatovering.

«Malin» er en av få som sier rett ut at hun kjører for å tjene penger. Foto: Vidar Falkum

Det har blitt mye Vipps. Det liker jeg, for da slipper jeg å ha så mye penger i bilen. Det flyter over av kontanter av og til.

- Vipps liker jeg, for da slipper jeg å ha så mye penger i bilen, sier "Malin". Foto: Vidar Falkum

– Hvis jeg tjener mye på en kveld, kjører jeg hjem med penger inni mellom, i tilfelle jeg skulle bli stoppet av politiet. Jeg vet jeg gjør noe ulovlig, men skjønner ikke helt hvorfor det er ulovlig, sier hun.

Hun forteller at betalingen blir stadig mer digitalisert.

– Det har blitt mye Vipps. Det liker jeg, for da slipper jeg å ha så mye penger i bilen. Det flyter over av kontanter av og til, humrer hun.

«Malin» sier det er sjelden politiet stopper piratbilene.

– Politiet er jo ikke dumme, men hvorfor de ikke gidder å stoppe oss, vet jeg ikke. Kanskje det er fordi de synes det er bra at vi fjerner fulle folk fra byen fortere enn taxiene kan klare?

«Malin» sier det er verre med taxibransjen, og mener sjåførene der kan være stygge.

– De kikker stygt på meg, tuter og fjerner ikke lysene når jeg kommer. Så hender det at de kjører veldig nærme.

Hun forstår frustrasjonen deres, og sier hun selv tar ordinær taxi av og til.

– Men jeg synes kompiskjøring er hyggeligere, billigere og raskere. De kommer gjerne på ti minutter, men ringer du etter vanlig taxi, kan du måtte vente i halvannen time. Da skjønner jeg at folk heller tar en pirattaxi.

– SÅ LENGE JEG allerede kjører for mine fulle venner, hvorfor ikke hjelpe andre? sier «Ida».

18-åringen har annonsert kjøring på face fire ganger, og da er det turer på strekningen fra Borhaug til Vigeland som gjelder.

– Kjenner jeg de godt, tar jeg en hundrelapp for full bil. Når fire vil fra Farsund til Borhaug, ender det gjerne opp med 50 kroner per person. Jeg pleier ikke å sette en pris selv, det er det passasjerene som bestemmer.

«Simon» har bare hatt lappen i to uker når Lister kontakter ham. Både han og kjæresten poster hyppig på en av facebookgruppene.

– Jeg pleier bare å kjøre på kompiser, og tar ikke noe for det. Så henter de meg når jeg er drita full, så slipper jeg å betale.

Han hevder han som regel sier nei til ukjente som ringer for å få en tur. Det samme gjør flere andre vi tar kontakt med. De fleste sjåførene sier dessuten at de aldri avtaler pris på forhånd, flere av passasjerene sier noe annet.

– Vi ringer bare til de valpene som legger ut at de kjører i kveld og spør hvor mye de skal ha for å kjøre dit og dit, så får vi en pris, sier 31 år gamle «Maren».

Hun legger til at det alltid er hyggelig og sosiale «valper» hun kjører med.

– Jeg har som kvinnfolk alltid følt meg veldig trygg. Man vet jo hvem alle er, og man ringer liksom via Facebook og ser alle felles vennene våres. Sånn sett blir det litt mer «allright» å bestille de.

"Malin" bruker mobilen mye, ikke bare for å motta kjørebestillinger, men også for å følge med på hvor det skjer ting på en kjørekveld. Foto: Vidar Falkum

– HVIS NOEN KJØRER litt fort, spør jeg fra baksetet om ikke det er kontroll i området. Da slakker de av på gasspedalen, sier 35 år gamle «Linda», som er regelmessig passasjer i piratbilene.

Flere kvinnelige sjåfører har med seg en venninne når de tar kjøreoppdrag.

– Det kan være greit i tilfelle det skulle skje noe. Dessuten er det jo mer sosialt, sier «Malin».

Det sosiale er også en av grunnene til at 19-åringen «Sara» kjører på kveldstid etter en lang dag på jobb. Hun kjører mest på venner og venners venner, og ser at hun ligger i gråsonen.

– Jeg tenker at om jeg plukker opp noen i taxigata, er ikke det greit. Men hvis noen venner ringer og jeg henter dem, er det innafor.

Det er vanlig med spybot. Min er på 500 kroner pluss rensing av bilen.

«Malin» plukker gjerne folk opp i taxigata.

– Når jeg ser fulle folk rave rundt i byen, stopper jeg gjerne og spør om jeg skal kjøre dem hjem.

Med fylla kommer gjerne oppkastet. Da må man være føre var.

– Det er vanlig med spybot. Min er på 500 kroner pluss rensing av bilen, sier «Malin».

Det første hun sier når passasjerer setter seg inn, er at de må ta på setebeltet, deretter informerer hun om spyboten sin.

– Det er mange som sovner, men jeg har kun hatt én som har spydd i bilen. Det kom bare noe på døra, så jeg slapp rensing. Jeg fikk 200 kroner ekstra av han som spydde.

– Når man melder seg opp til kjøring, og har med seg folk man ikke kjenner, må man ta konsekvensene. Folk har spydd i bilen min, forteller «Johanne».

Det er Storgata som gjelder for sjåførene i Farsund i helgene. Her er det hektisk aktivitet både kveld og natt. Foto: Vidar Falkum

MANNEN SOM STARTET opp en av de største facebookgruppene der kontakt mellom sjåfører og passasjerer formidles, hadde ikke trodd det ville ta sånn av. Tre og et halvt år siden gruppen ble opprettet er det nå nesten 2.000 medlemmer. Dette er folk i alle aldre og alle samfunnslag.

– Tanken bak gruppa er at man skal få vennene sine heim på en trygg og grei måte, forklarer «Frank».

Den unge mannen er selv aktiv sjåfør, og poster jevnlig egen kjøring på facebooksiden.

– Men jeg tar ikke hvem som helst. Når jeg ikke kjenner folk, vet jeg ikke hva jeg kommer til. Og jeg er glad i hjemlige trakter og kjører mest i Farsund-området.

Han har så langt ikke fått noe pes fra taxinæringen, men politiet har stoppet ham.

– De har spurt hvem jeg kjører for, og da har jeg sagt at jeg venter på en kamerat jeg skal hente og kjøre heim. Så lenge man kjører på kjentsfolk og ikke krever betaling, gjør man ikke noe ulovlig, fremholder «Frank».

Han hevder han ikke krever noe for en tur, men tar i mot om passasjerene tilbyr ham noe.

– For min del er dette en sosial setting. Men klart, hvis du tar på noen og de gir deg en gave for å dekke et eller annet, er det greit. Det trenger ikke å være penger. For eksempel kan jeg si «Hvis jeg kjører deg hjem, kan du hjelpe meg med å bære en vaskemaskin på torsdag?». Det er en grei deal for begge.

– Men en del av sjåførene tjener godt på en kveld?

– Det er helt sikkert en del av dem. Jeg har hørt skrekkhistorier om sjåfører som tar seg mer betalt enn taxiene selv. Jeg kan ikke annet enn å riste på hodet av dem.

Så lenge man kjører på kjentsfolk og ikke krever betaling, gjør man ikke noe ulovlig.

Det finnes flere kjøregrupper på Facebook for Lister. Foto: Vidar Falkum

«Frank» sier det gjerne postes fem-seks annonser fra sjåfører på en vanlig fredag, mens en lørdag kan gi 20 annonser. Annonsene slettes etter at kjøringen er over.

– Jeg ser at noen åpenlyst skriver hva de skal ha. Da blir det en form for svart arbeid, for å si det rett ut.

– Men du mener din egen kjøring er innafor loven?

– Jeg vet ikke hva politiet sier om selve annonseringen, men ser at det ellers går greit i forhold til loven så lenge jeg kjører på kjentsfolk uten å kreve betaling.

Han har en klar formening om hvorfor «kompiskjøring» er blitt så utbredt.

– Det starter med at folk ringer for å få hjelp av en vanlig taxi, så kommer den ikke på tre kvarter og folk blir fedd up. Det bringer dem til oss.

«Frank» tror ikke «kompiskjørerne» hadde ligget så godt an om de vanlige taxiene hadde vært litt billigere og raskere på plass.

– PIRATBILENE har uten tvil blitt et økende problem. I den siste tiden har vi prøvd å være litt aggressive på biler for å ha kapasitet på det som er for å prøve å ta knekken på piratvirksomheten, sier daglig leder i Lister taxi, Geir Heskestad.

Han skjønner folk er frustrerte over lang ventetid på taxiene deres.

– Men det er veldig vanskelig å forutse hvordan behovet er, og nå for tiden må vi nesten se på hvor mange pirattaxier som er ute i felten også når vi planlegger.

Når alle skal hjem er det kaos og vi har ikke sjangs til å dekke behovet. I den perioden er det på en måte et behov for pirattaxi. Da gjør det oss ingenting at de hjelper oss ut med køen.

En ensom drosje lyser opp farsundsnatta ved taxiholdeplassen ved Nytorvet. Foto: Vidar Falkum

Heskestad ble selv kastet ut av en av kjøregruppene på Facebook, men mener selv han har god oversikt på det han kaller piratbransjen.

– De har jo omtrent sine egne taxifiler. Hele Storgata i Farsund er jo full av slike biler, spesielt på lørdagskveldene. Det er en stor mengde sjåfører.

Taxilederen understreker at han ikke har noe imot at piratdrosjene hjelper til når det er stengetid i byen.

– Når alle skal hjem er det kaos og vi har ikke sjangs til å dekke behovet. I den perioden er det på en måte et behov for pirattaxi. Da gjør det oss ingenting at de hjelper oss ut med køen, sier Heskestad.

Han sier problemet er forutsigbarheten.

– Som nå på 16. mai. Da var det nok av folk ute, men vi hadde omtrent ingen biler på jobb og det var lite kjøring fordi det var så mange pirater ute. Men på 17. mai var det stikk motsatt. Det var ingen pirater rundt, de skulle vel på jobb dagen etterpå.

TAXILEDEREN SIER piratbilene gjør at hans egne biler nå har flere bomturer hver eneste kveld.

– Vi kommer til privatadresser der folk har ringt til både drosje og pirattaxi. Den siste som ankommer får bomtur. Da taper vi penger.

Heskestad sier de gjerne prøver å kreve betaling fra dem som har bestilt drosjen, men det blir gjerne mer arbeid enn det de sitter igjen med.

Farsund, Lyngdal, Kvinesdal og Flekkefjord har hvert sitt store drosjeselskap. I tillegg finnes noen små. Lister taxi holder i Farsund kommune har 16 kjøretøy og rundt 25 faste sjåfører, i tillegg til en del ekstravikarer.

– På en normal fredag har vi fire biler ute, på lørdagene seks til åtte biler pluss en til to busser. Om sommeren er det mer, opplyser taxilederen.

Han har hørt at mange av piratsjåførene tjener mer enn taxisjåførene, at flere av dem ligger på mellom 2.000 og 6.000 per kveld. Svart.

Styreleder i Lister taxi, Helge Ludvigsen, prøvde selv å ta tak i piratvirksomheten for noen år tilbake.

– Jeg tok personlig kontakt med politiet og likningsmyndighetene, og var sågar ute i avisen. Men det virket som om de var likeglade, det skjedde ingenting, sier han.

Heskestad har selv notert ned skiltnumre til pirattaxiene.

– Disse har jeg gitt videre til politiet, men det virker ikke som om de er veldig aktive på den fronten, mener han.

– KOMMER VI OVER ting og får avdekket noe ulovlig, blir det jo anmeldt. Men det er veldig sjeldent når det gjelder slik kjøring, sier Farsund-lensmann Jan Terje Aas.

Han mener det er veldig vanskelig å avdekke ulovlig kjøring.

– Det er ikke ulovlig å kjøre en kompis hjem og det er heller ikke ulovlig å få dekke bensinen. Men det er ikke lov å ta betalt.

Aas kjenner til at en del tar betalt for kjøring, men politiets problem er å bevise at summen de får overskriver bensinkostnadene. Og dette må bevises i retten, noe som lensmannen mener ofte er umulig.

– Når folk river seg i håret over dette, pleier jeg å si at «se for deg at du er i retten og skal bevise den at den påstanden du kommer med er sann. Hvis svaret er at det klarer du ikke, er det nei hos politiet også». Vi har dessverre ikke all makt, mer er avhengig i at det er hold i påstandene, sier han.

Aas sier politiet tidligere har oppfordret taxinæringen om selv å ta kontakt om konkrete hendelser.

Vi kan ikke ligge i buskene og lure på disse sjåførene. Det er ikke ulovlig å skrive på Facebook at «Jeg kjører i kveld».

Politiet var rundt i Farsund sentrum forrige lørdag. Her stopper patruljen og snakker til en sjåfør, som sekunder senere forlater Storgata. Foto: Vidar Falkum

– Men disse tipsene må vi få mens ulovlighetene pågår, slik at vi kan dra ut og stoppe dem der og da for å danne oss et bilde. Det nytter ikke å komme dagen etterpå, da er vi prisgitt at sjåføren snakker sant. Jeg har selv til gode å få tips om piratkjøring live mens jeg har jobbet helg.

Lensmannen sier et annet element er at politiet gjerne er opptatt med ordensforhold når piratkjøringen foregår på kvelds- og nattestid.

– Vi kan ikke ligge i buskene og lure på disse sjåførene. Det er ikke ulovlig å skrive på Facebook at «Jeg kjører i kveld». Det er også lov å kjøre ukjente som en tjeneste, men det er ikke lov å ta betaling for det, understreker Aas.

– Noen hevder dere ikke tar tak i piratkjøringen fordi dere er glade for at de hjelper til med å tømme byen etter stengetid?

– Selv om den har noen positive konsekvenser, ser vi ikke positivt på kjøringen.

Lyngdals lensmann, Anne Margrethe Ruud, kjenner ikke til at slik kjøring er utbredt i hennes kommune.

– Vi har ikke fått noen henvendelser på at dette er et problem, men det er dermed ikke sagt at det ikke er det. Vi har jo til enhver tid hendene fulle og må prioritere hardt. Utover dette har jeg ingen flere kommentarer, sier hun.

SELV OM POLITIET til nå har fulgt passivt med på piratkjøringen i Lister, vil det vente kraftige reaksjoner om en sjåfør skulle bli tatt for ulovlig kjøring.

– Ved første gangs overtredelse er bøtesatsen 10.000 kroner, opplyser politiadvokat Bernt Olav Bryge i Agder politidistrikt.

Ved gjentatte kjøringer vil bøtesatsen forhøyes og det kan bli aktuelt med både tap av førerett og bruksforbud på kjøretøy.

– Det blir en konkret vurdering fra sak til sak om forholdet rammes av yrkestransportloven. I utgangspunktet må man ha drosjeløyve for å ta betalt for å drive med persontransport. En trenger imidlertid ikke løyve for drive kjøring der man deler på for eksempel bensinutgifter blant familie og venner.

Bryge viser til at politiet særlig retter sin oppmerksomhet mot tilfeller der det ikke er noe foregående kjennskap mellom de som transporteres og sjåfør. Som når man får kontakt via en av de mange som tilbyr kjøretjenester i facebookgruppene. Politiet ser at enkelte sjåfører er svært aktive, gjerne i forbindelse med helger.

– Dette faller etter politiets mening utenom en avtale der man deler på utgiftene blant familie og venner.

– Mange sjåfører sier de ikke oppgir pris, men bare tar imot det passasjerene gir for å dekke kjørekostnader?

–Det er politiets oppgave å avdekke og bevise at det er skjedd noe som er straffbart i hver enkelt sak. Generelt vil jeg si at det finnes mange måter å posisjonere seg på for å forsøke å komme utenfor straffeansvar.

– Men hva med passasjerene, er det forbudt å ta en pirattaxi?

– Per i dag fokuserer vi på sjåførene og har ikke bøtelagt passasjerer, sier politiadvokaten.

– FØR HAIKET JO FOLK, det gjør de ikke lenger. Nå står vi bare og henger, så dukker det opp alltids opp noen som tilbyr skyss, sier «Linda».

35-åringen kjører selv som sjåfør av og til, og synes det er greit at folk kommer seg trygt hjem for en billig penge.

– Jeg har selv sittet ute en time på vinterstid og ventet på taxi. Til slutt orker man ikke å vente på lovlig transport, og ringer en «venn».

Hun mener det ikke burde vært ulovlig så lenge det ellers er et for dårlig tilbud.

– Dette har jo foregått i alle år. Det gjorde det også da jeg var 18, men det er satt mer fokus på det etter at sosiale medier kom og tilbudet ble spredt utover der. Det har tatt mer av og blitt mer synlig, det er jo en helt annen måte å kommuniser på. Den annonseringen hadde man ikke før, man visste bare at Linda, hun kjører i kveld.

Jeg har selv sittet ute en time på vinterstid og ventet på taxi. Til slutt orker man ikke å vente på lovlig transport, og ringer en «venn».

Noen sjåfører annonserer bare av og til, mens andre annonserer at de slutter. Som «Bjarne».

– Nei, jeg har sluttet med det der. Jeg gidder ikke å bruke tida mi på det lenger. Det ble litt for mye stress, sier han.

«ODDVAR» - en mann på rundt 50 - som kjørte mye i fjor, sier bremseklossen kom da han ble kristen.

– Slik kjøring er ikke rett i forhold til Bibelen. Egentlig er det strengt ulovlig, sier han.

«Oddvar» var ganske aktiv mens han kjørte, og hadde flere negative opplevelser.

Av og til var det sånn at jeg tapte mer penger enn jeg satt igjen med.

– Jeg kjørte gjerne fulle ungdom fra Farsund til Borhaug. Flere ganger før vi var fremme kom det fram at de ikke hadde tenkt å betale noe som helst. Da stoppet jeg bare bilen og heiv de ut. Av og til var det sånn at jeg tapte mer penger enn jeg satt igjen med.

– Du ble lei av å kjøre på gjerrige og fulle ungdommer?

– Ja, det kan du faktisk banne på!

«Oddvar» ble stoppet av politiet i Farsund en kveld og fikk en advarsel. Det var dråpen som gjorde at han sluttet for godt. Han utelukker et comeback som kompiskjører.

– Med lange netter fra ti til fire, gjør at man ødelegger helgen. Det orker jeg ikke lenger.

Mange sjåfører låner foreldrene bil, og slipper dermed med drivstoffutgifter under kjøringen. "Malin" bruker gjerne en halv tank på en kveld og natt. Foto: Vidar Falkum

DET LENGSTE «MALIN» har kjørt var fra klokken 18 til 07. Det ga gode penger, men var ei tung natt.

– Personlig gidder jeg ikke å henge i byen hele kvelden. Det hender jeg bare sitter hjemme og chiller mens jeg venter på telefoner.

Man skulle tro at de som la ut nummeret sitt og teksten «Kjører i kveld» på facebooksidene faktisk også ventet på telefoner. Men flere av disse nekter for at de kjører når Lister tar kontakt. Noen legger bare på.

– Ryktet har mye å si for hvem som tjener bra. Selv har jeg opparbeidet meg et godt rykte, sier «Malin».

Hun har likevel dårlige kvelder. Som i forrige uke.

– I år tjente jeg bare en tusenlapp på 16. mai. Det var nok av folk som ville hjem, men det var så sykt mange flere som kjørte enn på samme dag i fjor.

Denne lørdagen blir også en av de dårlige.

– Det er stille rett etter 16. mai. Folk er nok slitne. Det er få oppdrag, så jeg tar snart kvelden, sier «Malin» rundt midnatt.

Ryktet har mye å si for hvem som tjener bra. Selv har jeg opparbeidet meg et godt rykte.

Utover natten observerer Lister vedvarende piratvirksomhet i Farsund sentrum. Det er de samme bilene som sirkulerer. De slipper av noen passasjerer og plukker opp andre. Politiet er rundt, og stopper sågar ved en av piratene i Storgata. De veksler noen få ord gjennom vinduet før piratsjåføren kjører av gårde. Han er tilbake en stund senere.

En av passasjerene vi snakker med, er «Maren». Hun tror terskelen for å ta en piratdrosje når man er full og skal hjem fra byen er rimelig lav.

– Vi bestiller alltid pirat når vi skal ut. Når vi så har tatt taxi hjem, har jeg ikke fått helt med meg om det er pirat eller hva det er. Jeg tror uansett folk driter i om det er pirat akkurat da. De vil jo bare heim til ostepop og Netflix.